суботу, 14 лютого 2015 р.

Мойсеєва криниця – криниця для Мойсея

                    Документальна новела натомість рецензії
               на книжку Петра Перебийноса «Пшеничний годинник»

      Криниці не дають мені жити. Постійно переслідують як образ. З дитинства. Так і цього разу.
      Їхав у Шаргород зовсім з іншою метою.
      Мій друг лікар Анатолій Володимирович Токар розповіддю про це унікальне містечко на Поділлі заполонив мою уяву. Та ще й карту мені намалював – їдь. Та ще й примовляв: «Буде літо. Поїдемо у Вінницю. А звідти будемо їздити навколо. І в Шаргород». А коли я побачив, що недалеко від Шаргорода Гонтівка, колишні Серби, де стратили Івана Гонту, я вже не міг заспокоїтись. Тому і напосівся на Петра Мойсейовича Перебийноса: «Поїдемо до тебе». Той однікувався – чоловік зайнятий. Та я наполіг.
      По дорозі заїхали в Теліжинці, а це вже географічне Поділля, якраз була Покрова, помолились, і – на Шаргород, Вінниччиною, за минулим століттям.
      Перебийноса знаю ціле життя. Вражав і вражає своєю цільністю, цілеспрямованістю, організованістю. Спершу думав так написати, і вже був написав, – Петро схожий  на підбитого птаха. А згодом роздумав. І написав би так: «Петро схожий на птаха, якого намагались підбити, але який вижив, і не здався, і живе».
      Ходить рвучко і наполегливо, долаючи ту хвилю невидимого спротиву. Він розкривається поволі, та ще й думає, а чи варто… Не вірить, що освідчення вивільнить його з того далекого кошмару. Інформацію віддає краплями, як з крапельниці. Заглядаю в його біографію, викладену для краєзнавчого збірника «Шаргородщина. Сторінки історії». Мене цікавить його батько. Якось давно був свідком такої розмови:
– Петре Мусійовичу! – звертаюся до нього.
– Не Мусійовичу, а Мойсейовичу! – поправляє…
Це не могло не привернути уваги. Став пильніше і придивлятись, і прислухатись. Так ось довідник: «Батько – Мойсей Феодосійович – фронтовик-мінометник, відзначений шістьма нагородами, у тому числі медаллю «За бойові заслуги». Після війни працював бригадиром садово-городньої бригади, завідувачем ферми і загинув по-солдатськи – на варті народного добра. За деякими даними, знайшлися тоді людці, які не простили фронтовикові твердості і непідкупності у боротьбі з розкраданням фуражних кормів. І мати – Анастасія Левківна – інвалід праці, колишня буряківниця, залишилася вдовою із трьома дітьми – Петром, Василем та Вірою. Четверта, дочка Ганна, народилася невдовзі уже без батька. Усе це пізніше не раз болем відгукнеться у творах поета…»
Так, образ батька переходить з книжки в книжку, але в одному серці, в болісному, тривожному:

Тато хмурився зніміло,
був не майстер на слова.
Усміхався так несміло,
аж ламалася брова…

                                           ...................................................

Злива рейнського металу
тата вбити не змогла.
Смерть солдата наздогнала
на околиці села.

Голосила наша хата,
билась мати молода.
Цілував я вперше тата,
і кололась борода…

      – Як твій тато загинув? Вибач, що питаю.
      – Як?! Зібралося троє, зуб мали на нього – не давав красти. Молодший стояв на чатах, а ті двоє – і перший, і другий – прибили та й вкинули в криницю. І по всьому. Піди шукай! Це аж тепер розкрилося. Перший перед смертю на сповіді розкрився. Не міг вмерти, доки не сказав.
      – Але ж то батькова криниця?! Він же її…
      – Батькова. Копав для себе, виходить…   
Їздимо Шаргородом. Ходимо Шаргородом. Містом, де переплелись сліди українські, єврейські, польські, турецькі, татарські, німецькі. Петро зі Слободи Шаргородської. Люди всюди виривались, чи їх виривало, з насиджених місць – на свободу. Україна має цілий край – Слобожанщину. Але то вже коло Московщини. А тут – Оттоманська імперія:

На косогорі біля школи
стоїть у нас і досьогодні
пощерблений віками,
та міцний
турецький стовп.
Зізнаюся: втікав я
з уроку стародавньої історії.
Торкався хмар, щоб осідлати
стовпотворіння чужоземне.
Мені скорялась вишина.
Диміли далі…
Ось вона –
ополячена, отуречена,
орусачена, онімечена
моя земля.
Я милувався нею
з пихатого турецького стовпа.
Його напевне ж охрестив
козацькою шаблюкою
мій предок Перебийніс-Кривоніс,
який не прогуляв урок історії.

      Петро показує мені турецького стовпа в Слободі Шаргородській.
– А ти знаєш – ось тут був наш сільськогосподарський технікум! Так в ньому незгірш учили, ніж у Львівському університеті. Дуже добрі вчителі були.
Петро водить мене старими єврейськими вуличками і завулками. Всюди розрито, розметано, потрощено – чи то газ ведуть, чи каналізацію. Ледве не попадали в оті окопи цивілізації. Один одного так підтримували, аж ґудзики пообривали. Різні храми – старовинна синагога, католицький собор, де всі оголошення українською мовою, так і служба іде, а ось православний… Свято-Миколаївський собор.
      – А ти знаєш, сюди ми на танці ходили. Тут був будинок культури – що нам було до того храму. І от після того, що сталося з батьком, я зовсім змінився, став дуже нарваний, різкий, прицільно зосереджений. Закрили чогось клуб на замок. «Зараз, – кажу я до хлопців і дівчат, з якими прийшов на танці, – зараз відкриємо».  Лізу по драбині на храм, а до вікна ще далеко, слизько на бані, чи на куполі, як у вас кажуть, і послизаюсь, і лечу донизу – прощався вже зі світом, зачепився за ринву. Вона мене стримала! І стала вона розгинатись, щоб відпустити мене в пащу смерті. Бо до землі ще далеко. Храм високий. А на землі – бетонні плити, де завмерли од страху мої ровесники. Останніми надзусиллями я вибираюсь на пруг – добре, що на фізкультурі не бив байдики, а тренувався і на турніку, і на коні, і… Міг би бути останнім польотом – навіки! І не водив би я тебе по Шаргороду!.. Це моя больова точка…
      Петро ніяково і смутно посміхається. А я ж то з ним недавно їздив ще й до Умані, де він серед наших розповідей згадував про свої стрибки з парашутом і про свої одчайдушні мрії – ще про один, бодай останній стрибок з літака. Про тридцять четвертий…
      – Знаєш, Бог тебе пожалів після батька, і дав тобі можливість і політати, і з парашутом. В одному цьому нездійсненому польоті з храму сконденсувалися всі твої тридцять три стрибки з парашутом.
– Щось в цьому було особливе, став я інакшим, дорослішим став…
Дивимось з вершини старого міста на околиці, де була колись прекрасна річка, а зараз лише старе русло де-не-де блисне озерцем і тьмяною історією, якої нам немає коли розплутувати.
      А вже після поїздки в Шаргород я став думати про ту драматичну і трагічну ситуацію з батьком Петровим. Не давав красти колгоспне добро. У ті сталінські часи. А треба ж було вижити і тим родинам – і того другого, що був з ним, і того, хто стояв на сторожі. Я ж то сам пережив оті часи – моя сусідка Ярина в Теліжинцях за пару кілограмів зерна заробила шість років тюрми. Мати моя з поля приносила у пазусі торбинку, тобто крала колгоспне зерно. Я молов зерно на жорнах у дядька Тихона і ненавидів об’їждчика, який не давав навіть дозбирувати колоски на вже прибраному полі. «Не положено!» – кричав він мені і бив батогом мене так, аж сорочка тріскала… Під такими ножицями жив наш народ. Трудящий і чесний Мойсей був вихований тисячоліттями – і церквою, і сімєю:
      – Не кради!..    
      І сталінська система теж кричала:
      – Не кради колгоспне!..
      Лише в такій сукупній складності можемо розбирати ситуацію, в яку потрапив юний Петро і його згорьована родина. Біографію Петра Перебийноса той випадок закрутив, як у смерч закручує молоде пташеня.
      Та повернімося до історії з батьком. Уївся він тим трьом, що не давав красти.
      Петро не знав, хто.
      Але якось отим підлітком, чесним і справедливим, справжнім комсомольцем, ішов за двома дядьками і почув розмову про батька:
      – Годі про того Мойсея! Що знаєш – забудь. Бо і тобі таке саме буде…
      Петро йшов ззаду в темряві, притишився і відчув, як пальці в кишені стискують лезо складаного ножика. Опісля ситуації з батьком завжди в кишені тримав ножик. Саме Петрові лишився у спадок, коли витягли з криниці.
      – І що тобі допомогти міг той ножик?
      – Тримав для самоствердження. Певніше себе почував… Та й батьків же…
      Тоді ж набився на прийом до першого секретаря Шаргородського райкому партії на прізвище Гончар. І перший раз не прийняв, і другий. А Петро продовжував ходити. Сидів у приймальні щоранку. Опір було подолано. Юний комсомолець – перед бувалим більшовиком сталінського гарту.
      – Чого ти добиваєшся?
      – Правди!
      – Будеш мстити?
      – Кому?!
      – Ти, видно, знаєш, коли правди хочеш. Треба це діло закрить. Так буде краще і для тебе. Пойнятно?
      – Зрозумів…
      А ноги самі несли туди, на городню бригаду. До батькової криниці… Там схована «таємниця води»:

Поле сохне, як стільниця.
Ні ярочка, ні струмочка.
А була ж отут криниця
у вербовім холодочку.

У джерелищах мочарних
струменіли чисті соки.
А тепер, мов яничари,
будяки стоять високі.

Сонцем спечений добряче,
я знайшов-таки цямриння,
але в темряві побачив
тільки мох і жабуриння.

Тут криниця наодинці
захлинулася намулом.
Джерело у глиб криниці
повернулось і заснуло…

      – Минуло багато літ, – каже Петро, – приїхав якось мій молодший брат, ми ходили-бродили навколо і до батькової криниці заблукали – самі ноги несли. Завжди туди, як магнітом…
      – І що там? – питаю.
      – Як що? Джерело пробилось. Вода є. І верба величезна виросла…

Іван Драч

10.02.2008, Конча Озерна.

Немає коментарів:

Дописати коментар