Документальна новела натомість рецензії
на
книжку Петра Перебийноса «Пшеничний годинник»
Криниці не дають мені жити. Постійно
переслідують як образ. З дитинства. Так і цього разу.
Їхав у Шаргород зовсім з іншою метою.
Мій друг лікар Анатолій Володимирович
Токар розповіддю про це унікальне містечко на Поділлі заполонив мою уяву. Та ще
й карту мені намалював – їдь. Та ще й примовляв: «Буде літо. Поїдемо у Вінницю.
А звідти будемо їздити навколо. І в Шаргород». А коли я побачив, що недалеко
від Шаргорода Гонтівка, колишні Серби, де стратили Івана Гонту, я вже не міг
заспокоїтись. Тому і напосівся на Петра Мойсейовича Перебийноса: «Поїдемо до
тебе». Той однікувався – чоловік зайнятий. Та я наполіг.
По дорозі заїхали в Теліжинці, а це вже
географічне Поділля, якраз була Покрова, помолились, і – на Шаргород,
Вінниччиною, за минулим століттям.
Перебийноса знаю ціле життя. Вражав і
вражає своєю цільністю, цілеспрямованістю, організованістю. Спершу думав так
написати, і вже був написав, – Петро схожий на підбитого птаха. А згодом роздумав. І
написав би так: «Петро схожий на птаха, якого намагались підбити, але який
вижив, і не здався, і живе».
Ходить рвучко і наполегливо, долаючи ту
хвилю невидимого спротиву. Він розкривається поволі, та ще й думає, а чи варто…
Не вірить, що освідчення вивільнить його з того далекого кошмару. Інформацію
віддає краплями, як з крапельниці. Заглядаю в його біографію, викладену для
краєзнавчого збірника «Шаргородщина. Сторінки історії». Мене цікавить його
батько. Якось давно був свідком такої розмови:
– Петре Мусійовичу! – звертаюся до нього.
– Не Мусійовичу, а Мойсейовичу! – поправляє…
Це не могло не привернути уваги. Став пильніше і придивлятись, і
прислухатись. Так ось довідник: «Батько – Мойсей Феодосійович –
фронтовик-мінометник, відзначений шістьма нагородами, у тому числі медаллю «За
бойові заслуги». Після війни працював бригадиром садово-городньої бригади,
завідувачем ферми і загинув по-солдатськи – на варті народного добра. За
деякими даними, знайшлися тоді людці, які не простили фронтовикові твердості і
непідкупності у боротьбі з розкраданням фуражних кормів. І мати – Анастасія
Левківна – інвалід праці, колишня буряківниця, залишилася вдовою із трьома дітьми
– Петром, Василем та Вірою. Четверта, дочка Ганна, народилася невдовзі уже без
батька. Усе це пізніше не раз болем відгукнеться у творах поета…»
Так, образ батька переходить з книжки в книжку, але в одному серці, в
болісному, тривожному:
Тато хмурився зніміло,
був не майстер на слова.
Усміхався так несміло,
аж ламалася брова…
...................................................
Злива рейнського металу
тата вбити не змогла.
Смерть солдата наздогнала
на околиці села.
Голосила наша хата,
билась мати молода.
Цілував я вперше тата,
і кололась борода…
– Як твій тато загинув? Вибач, що питаю.
– Як?! Зібралося троє, зуб мали на нього –
не давав красти. Молодший стояв на чатах, а ті двоє – і перший, і другий –
прибили та й вкинули в криницю. І по всьому. Піди шукай! Це аж тепер
розкрилося. Перший перед смертю на сповіді розкрився. Не міг вмерти, доки не
сказав.
– Але ж то батькова криниця?! Він же її…
– Батькова. Копав для себе, виходить…
Їздимо Шаргородом. Ходимо Шаргородом. Містом, де переплелись сліди
українські, єврейські, польські, турецькі, татарські, німецькі. Петро зі
Слободи Шаргородської. Люди всюди виривались, чи їх виривало, з насиджених місць
– на свободу. Україна має цілий край – Слобожанщину. Але то вже коло
Московщини. А тут – Оттоманська імперія:
На косогорі біля школи
стоїть у нас і досьогодні
пощерблений віками,
та міцний
турецький стовп.
Зізнаюся: втікав я
з уроку стародавньої історії.
Торкався хмар, щоб осідлати
стовпотворіння чужоземне.
Мені скорялась вишина.
Диміли далі…
Ось вона –
ополячена, отуречена,
орусачена, онімечена
моя земля.
Я милувався нею
з пихатого турецького стовпа.
Його напевне ж охрестив
козацькою шаблюкою
мій предок Перебийніс-Кривоніс,
який не прогуляв урок історії.
Петро
показує мені турецького стовпа в Слободі Шаргородській.
– А ти знаєш – ось тут був наш сільськогосподарський технікум! Так в ньому
незгірш учили, ніж у Львівському університеті. Дуже добрі вчителі були.
Петро водить мене старими єврейськими вуличками і завулками. Всюди розрито,
розметано, потрощено – чи то газ ведуть, чи каналізацію. Ледве не попадали в
оті окопи цивілізації. Один одного так підтримували, аж ґудзики пообривали.
Різні храми – старовинна синагога, католицький собор, де всі оголошення
українською мовою, так і служба іде, а ось православний… Свято-Миколаївський
собор.
– А ти знаєш, сюди ми на танці ходили. Тут
був будинок культури – що нам було до того храму. І от після того, що сталося з
батьком, я зовсім змінився, став дуже нарваний, різкий, прицільно зосереджений.
Закрили чогось клуб на замок. «Зараз, – кажу я до хлопців і дівчат, з якими
прийшов на танці, – зараз відкриємо». Лізу по драбині на храм, а до вікна ще далеко,
слизько на бані, чи на куполі, як у вас кажуть, і послизаюсь, і лечу донизу –
прощався вже зі світом, зачепився за ринву. Вона мене стримала! І стала вона
розгинатись, щоб відпустити мене в пащу смерті. Бо до землі ще далеко. Храм
високий. А на землі – бетонні плити, де завмерли од страху мої ровесники.
Останніми надзусиллями я вибираюсь на пруг – добре, що на фізкультурі не бив
байдики, а тренувався і на турніку, і на коні, і… Міг би бути останнім польотом
– навіки! І не водив би я тебе по Шаргороду!.. Це моя больова точка…
Петро ніяково і смутно посміхається. А я ж
то з ним недавно їздив ще й до Умані, де він серед наших розповідей згадував
про свої стрибки з парашутом і про свої одчайдушні мрії – ще про один, бодай
останній стрибок з літака. Про тридцять четвертий…
– Знаєш, Бог тебе пожалів після батька, і
дав тобі можливість і політати, і з парашутом. В одному цьому нездійсненому
польоті з храму сконденсувалися всі твої тридцять три стрибки з парашутом.
– Щось в цьому було особливе, став я інакшим, дорослішим став…
Дивимось з вершини старого міста на околиці, де була колись прекрасна
річка, а зараз лише старе русло де-не-де блисне озерцем і тьмяною історією,
якої нам немає коли розплутувати.
А вже після поїздки в Шаргород я став
думати про ту драматичну і трагічну ситуацію з батьком Петровим. Не давав
красти колгоспне добро. У ті сталінські часи. А треба ж було вижити і тим
родинам – і того другого, що був з ним, і того, хто стояв на сторожі. Я ж то
сам пережив оті часи – моя сусідка Ярина в Теліжинцях за пару кілограмів зерна
заробила шість років тюрми. Мати моя з поля приносила у пазусі торбинку, тобто
крала колгоспне зерно. Я молов зерно на жорнах у дядька Тихона і ненавидів
об’їждчика, який не давав навіть дозбирувати колоски на вже прибраному полі.
«Не положено!» – кричав він мені і бив батогом мене так, аж сорочка тріскала…
Під такими ножицями жив наш народ. Трудящий і чесний Мойсей був вихований
тисячоліттями – і церквою, і сім’єю:
– Не кради!..
І сталінська система теж кричала:
– Не кради колгоспне!..
Лише в такій сукупній складності можемо
розбирати ситуацію, в яку потрапив юний Петро і його згорьована родина.
Біографію Петра Перебийноса той випадок закрутив, як у смерч закручує молоде
пташеня.
Та повернімося до історії з батьком. Уївся
він тим трьом, що не давав красти.
Петро не знав, хто.
Але якось отим підлітком, чесним і
справедливим, справжнім комсомольцем, ішов за двома дядьками і почув розмову
про батька:
– Годі про того Мойсея! Що знаєш – забудь.
Бо і тобі таке саме буде…
Петро йшов ззаду в темряві, притишився і
відчув, як пальці в кишені стискують лезо складаного ножика. Опісля ситуації з
батьком завжди в кишені тримав ножик. Саме Петрові лишився у спадок, коли
витягли з криниці.
– І що тобі допомогти міг той ножик?
– Тримав для самоствердження. Певніше себе
почував… Та й батьків же…
Тоді ж набився на прийом до першого
секретаря Шаргородського райкому партії на прізвище Гончар. І перший раз не
прийняв, і другий. А Петро продовжував ходити. Сидів у приймальні щоранку. Опір
було подолано. Юний комсомолець – перед бувалим більшовиком сталінського гарту.
– Чого ти добиваєшся?
– Правди!
– Будеш мстити?
– Кому?!
– Ти, видно, знаєш, коли правди хочеш.
Треба це діло закрить. Так буде краще і для тебе. Пойнятно?
– Зрозумів…
А ноги самі несли туди, на городню
бригаду. До батькової криниці… Там схована «таємниця води»:
Поле сохне, як стільниця.
Ні ярочка, ні струмочка.
А була ж отут криниця
у вербовім холодочку.
У джерелищах мочарних
струменіли чисті соки.
А тепер, мов яничари,
будяки стоять високі.
Сонцем спечений добряче,
я знайшов-таки цямриння,
але в темряві побачив
тільки мох і жабуриння.
Тут криниця наодинці
захлинулася намулом.
Джерело у глиб криниці
повернулось і заснуло…
– Минуло багато літ, – каже Петро, –
приїхав якось мій молодший брат, ми ходили-бродили навколо і до батькової
криниці заблукали – самі ноги несли. Завжди туди, як магнітом…
– І що там? – питаю.
– Як що? Джерело пробилось. Вода є. І
верба величезна виросла…
Іван Драч
10.02.2008,
Конча Озерна.
Немає коментарів:
Дописати коментар